Välkommen till bloggen "Tankar, tvivel och tro..."! Jag som förestår denna blogg heter John Nilsson. Här delar jag med mig av mina tankar om stort och smått, framförallt om psykologi, religion och samhälle. Välkommen att läsa och ge din respons på mina inlägg och efterföljande kommentarer.

2011-05-29

Pär Ström är värd en andra replik, SvD!

Mailade nedanstående till Lena K Samuelsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på SvD, efter att ha läst på GenusNytt att Pär Ström blivit refuserad i debatten med Gudrun Schyman om hans nya bok, Sex feministiska myter:


"John Nilsson till lena.k.samuelsson@svd.se

Hej Lena K Samuelsson,

Undertecknad har med stort intresse följt debatten på SvD:s Brännpunkt, mellan jämställdisten Pär Ström och feministen Gudrun Schyman. Nu har jag dock fått klart för mig, att ni inte tänker publicera Pär Ströms andra replik, som tack och lov ändå finns tillgänglig här:

http://genusnytt.wordpress.com/2011/05/27/svd-publicerar-inte-mitt-svar-till-schyman/

Jag blev mycket besviken över detta, och tycker att det är svagt av er att inte ge Pär Ström samma utrymme som den etablerade elitfeministen Gudrun Schyman. Pär Ströms perspektiv är nytt och tydligen också utmanande, trots att det är sakligt. Det borde definitivt kunna diskuteras på ett ärligt sätt, i en tidning med de publicistiska ambitioner som jag uppfattar att SvD har, och på ett för bägge parter jämbördig utrymme.

Trots min besvikelse, kan jag inte låta bli att småle lite, när jag tänker på att det "obundet moderata" SvD väljer att ge ett större utrymme åt en person, som under många år varit partiledare för det postkommunistiska Vänsterpartiet, än åt en person, som arbetar för den företagsvänliga tankesmedjan "den nya välfärden". Är frågorna längs den politiska "genusskalan" numera alltså viktigare för SvD, än frågorna längs den traditionella "höger-vänster-skalan"? I sådana fall borde kanske SvD börja kalla sig "obundet feministisk", och ingenting annat, tänker jag...

Med vänlig hälsning och en förhoppning om att ni omprövar ert beslut och publicerar Pär Ströms andra replik.

/John Nilsson"

1 kommentar:

John sa...

Fick följande svar från Lena Karvik på SvD:s Brännpunkt den 1:a juni 2011, kl 07:36 (mitt mail hade vidarebefordrats till henne av Lena K Samuelsson):

"Hej, tack för ditt mejl med intressant resonemang kring hur vi resonerar vid replikskiften på Brännpunkt. Dessvärre måste jag göra dig besviken och avslöja att verkligheten dessvärre är långt mindre spännande. Vi följer ett relativt enkelt och i debattsammanhang välanvänt upplägg, nämligen att den som initierar debatten har rätt till slutreplik efter att en eller flera personer reagerat på det första inlägget. Att ta in flera repliker från samma person gör vi aldrig.

Mvh,

Lena Karvik
Redaktör Brännpunkt"