Välkommen till bloggen "Tankar, tvivel och tro..."! Jag som förestår denna blogg heter John Nilsson. Här delar jag med mig av mina tankar om stort och smått, framförallt om psykologi, religion och samhälle. Välkommen att läsa och ge din respons på mina inlägg och efterföljande kommentarer.

2009-01-31

Tysk poesi...

Som ett, möjligen lite värdenihilistiskt, inlägg i mina funderingar kring alkohol och AA etc, vill jag dela med mig av en liten sentens, som jag hittade på en liten träskylt från Rheinland-Pfalz (ett landskapet mellan Mosel och Rhen i Tyskland, känt för bl a sina vinodlingar):

Alkohol und nikotin
rafft die halbe
menschkeit hin,
doch nach altem Brauch
stirbt die andre
hälfte auch.



Ett försök till översättning, av undertecknad:

Alkohol och nikotin
rycker halva
mänskligheten bort,
likväl av gammal sed
dör den andra
hälften ock.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men kanske dör den första hälften
med ett leende på sina läppar?

Är nog inte döendet' i sej-
Som är det värsta
Utan tiden före den-delirium,glömska....

Det farligaste är' att födas!
För i o med det-får du din dödsdom!

MVH Gladiatan

John sa...

Hej Gladiatan!

Tack för din kommentar. Ledsen att jag dröjt lite med svaret.

Det du skriver i dina två första stycken, tycker jag pekar åt rätt olika håll... Båda kanske kan rymma någon sanning, men kanske inte samtidigt. Hamnar man i ett alkoholdelirium tror jag inte att man ler.


Du skriver:
"Det farligaste är' att födas!
För i o med det-får du din dödsdom!"

Ja, det är ju sant. Jag känner inte till någon eller något som dött utan att den eller det har "fötts" eller kommit till på annat sätt. Ett annat, ungefär lika muntert, uttryck som kommer för mig, efter att ha läst dessa dina ord är denna definition av livet:

"Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet."

Ja, det blir man ju munter av...


Jag fastnade lite för orden:

"Det farligaste är att födas"...

Jag tror det är sant även i en psykologisk mening; det farligaste är att "födas" eller bli sig själv helt och fullt. För vad händer om man är sann mot sig själv, "blir sig själv", och sedan ingen vill vara med en?