Välkommen till bloggen "Tankar, tvivel och tro..."! Jag som förestår denna blogg heter John Nilsson. Här delar jag med mig av mina tankar om stort och smått, framförallt om psykologi, religion och samhälle. Välkommen att läsa och ge din respons på mina inlägg och efterföljande kommentarer.

2008-09-19

Ett Gandhi-citat som ger hopp

Mohandas K. Gandhi, som ledde Indiens frigörelse från Storbritannien, lär ha sagt eller skrivit följande:

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”


Min översättning:

"Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan bekämpar de dig, sedan vinner du".


Jag tror att det är riktigt att översätta det på följande sätt också (i pluralform):

"Först ignorerar de er, sedan skrattar de åt er, sedan bekämpar de er, sedan vinner ni".

Inga kommentarer: