Välkommen till bloggen "Tankar, tvivel och tro..."! Jag som förestår denna blogg heter John Nilsson. Här delar jag med mig av mina tankar om stort och smått, framförallt om psykologi, religion och samhälle. Välkommen att läsa och ge din respons på mina inlägg och efterföljande kommentarer.

2008-04-30

Copyright...

Några tankar om denna bloggs inledande text:

"Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra".

(Joh 13:34)

Jag uppfattar det lite som att Jesus inte håller så hårt på sitt "varumärke", utan att han uppmanar oss, ja rentav befaller oss, att följa efter honom, att försöka bli så lika honom som möjligt, att "kopiera" honom. Han ger av sig själv till oss, medan våra ängsliga själar oftast håller fast vid vår yttre framtoning, vår status, vår "copyright" eller vårt "varumärke". Vi försöker med alla medel hävda våra rättigheter till det vi gjort - musik, en text, en tröja, en dator eller en ny medicin. Och lyckas vi rafsa åt oss och blir miljonärer eller miljardärer, så höjs vi till skyarna och ses som föredömen och ledare.

Hur annorlunda är inte Jesus. Han avvisar "vår" väg och solidariserar sig med de utstötta, sjuka, hungriga, fängslade - och talar klarspråk med och om den religösa och världsliga eliten. Han viker inte från konsekvenserna av detta, sitt val av kärlekens och sanningens väg, från relationen med sin himmelske fader och med lärjungarna - utan låter sig istället förnedras, hånas, torteras och dödas som en utstött brottsling, för deras (och vår) skull... Och han ber sin fader att förlåta oss. Det är vad jag uppfattar som ett föredöme och en ledare.

Inga kommentarer: