Välkommen till bloggen "Tankar, tvivel och tro..."! Jag som förestår denna blogg heter John Nilsson. Här delar jag med mig av mina tankar om stort och smått, framförallt om psykologi, religion och samhälle. Välkommen att läsa och ge din respons på mina inlägg och efterföljande kommentarer.

2008-04-27

En cancersvulst på samhällskroppen…

Hörde att pingstpastor Åke Green skulle hålla 1:a maj-tal (i närheten av Vänersborg, tror jag). Undrar vad han skall säga denna gång? Han har ju tidigare uttalat att homosexuella med flera ”avvikare” är en cancersvulst på samhällskroppen (och då rimligen borde avlägsnas - skäras, strålas eller medicineras bort, eller?). Personligen undrar jag om det inte är bokstavstrogna fundamentalistiska religiösa människor utan medkänsla för sina medmänniskor som är den verkliga ”cancersvulsten” i samhället, de värsta hatspridarna och förtryckarna?

Jag tycker egentligen inte om att använda ordet cancersvulst om någon människa, inte ens om Åke Green eller andra religiösa fundamentalister. Jag har dock inte hört talas om eller drabbats av några ”homofundamentalister”, ”homoterrorister” eller ”homopredikanter”, som anklagat mig för att vara en dödlig sjukdom, försökt att omvända mig till homosexualitet eller förkasta min läggning eller mitt sätt att leva.

Åke Green har rätt att tro vad han vill och leva som han vill, så länge han inte skadar någon annan. Jag anser att homosexuella människor har precis samma rätt att tro vad de vill och leva som de vill som Åke Green. Jag själv har rätt att tro vad jag vill och leva som jag själv vill, så länge jag inte skadar någon annan. Personligen upplever jag hotet från religiös fanatism och dess ofta förekommande förakt för naturvetenskap och oliktänkare i allmänhet, vara större än ”hotet” från homosexuella människor. De kämpar ju i huvudsak för att få eller ha samma rättigheter som den heterosexuella majoriteten, att leva ut sin sexualitet på det sätt som passar dem (mellan vuxna samtyckande individer).

Inga kommentarer: